Goeie vraag: waarom schreeuwen wielrenners eigenlijk? | Fietsen123

Zodra we voet zetten in de vertrouwde openlucht gymzaal van het Pil fearing park worden we begroet met een Cuba regime dat we ons kunnen voorstellen onder andere landen. Nog voor we er erg in hebben kennen we de vriendelijke gewoonte van de Eindhovenaren al – een dikke maat grijze stof bedekt het grootste deel van lichaam en geest. We lopen de hoofdweg af en vinden de balie van de beroemde aerobicstudio 'Ch Allied' die door Maria wordt bediend.

Het is duidelijk aan de ontvangst te zien dat we op onze bestemming zijn aangekomen, althans dat dachten we. Bij de receptie laat Maria ons binnen en we lopen rond in een warme en gezellige ruimte vol met fietsonderdelen en coaching tools. Maria leidt ons naar de indoor bike en vraagt ons haar te volgen naar de afgesloten ruimte en te beginnen met de cursus personal training in Eindhoven. Ze wijst ons de tafel waar we ons inschrijven en geeft ons een hoge mate van aandacht en interesse. Kleding wordt geordend en stangen & banken worden bij de trainingsruimte neergezet en we beginnen met de cursus personal training in Eindhoven.

Het is belangrijk om geconcentreerd en geïnteresseerd te blijven want we krijgen één groepscue en moeten één vraag stellen voor de duur van de cursus. Andere aanwezige groepsleden kunnen helpen door te checken of ze het antwoord al gezien hebben of niet. Maria geeft pas vanaf 1 juni groepsdeling, dus val niet in de rij als je er nog niet bent.

Een van de bijzonderheden van deze gym is het feit dat de groep kan starten/reen voor een bepaalde tijd en een bepaald doel. Zodra we het tijdslimiet bereiken stoppen we en oefent de tussengroep. Voor elke 3e week krijgen we een nieuwe tussengroep en deze groep is een nieuwe volgorde. Ons doel hier is om over dezelfde afstand te toeren. De temperatuur is een constante 23 graden.

Na de eerste maand zijn we al gewend aan het trainen buiten de fiets en gaan we ons richten op het opbouwen van de longen om lange fietsritten vol te kunnen houden. We hebben al gemerkt dat onze wekelijkse ritten oplopen tot meer dan 30 uur, in plaats van de aanvankelijk beoogde 1,5 uur.

Dagelijkse controles zijn verplicht. We krijgen een bel om ervoor te zorgen dat onze tijd niet ongemerkt voorbij gaat. Als de trainer van plan is de route te wijzigen, gaat een stemming onder de leden vooraf. In plaats van 20 km het bos in te gaan, blijven we graag voldoende lang op dezelfde route. Dit is de truc van de Nederlandse fietsgewoonte – ze zijn bereid om voor de goede zaak 5 km extra te gaan.

Motivatie komt vooral van de vrijbuitersgeest. We proberen ook de hele dag door een goede hoeveelheid water te drinken en te eten om het juiste dorstgevoel op te wekken. Dit kan de juiste manier van trainen garanderen.

In Eindhoven is het prettig fietsen omdat het afslaan van de snelweg relatief makkelijker is. Dit maakt het fietsen in een veiliger gebied en brengt vrijheid, veiligheid en plezier.