Sporten in Rotterdam

De stad Rotterdam is de thuisbasis van de profclubs Feyenoord en AFC Ajax uit de Eredivisie en de KNVB-Beker. De stad heeft ook een succesvol vrouwenvoetbalteam, Willem II, dat de nationale bekercompetitie, de Dames Hoofdklasse, vijf keer heeft gewonnen. Daarnaast heeft de stad een succesvol futsalteam, Rotterdam Futsal.

In het damesvolleybal is Rotterdam jaarlijks gastheer van het Dutch Open toernooi. Het volleybalteam SPA Rotterdam is een van de grootste clubteams van het land.

Sporthub van Europa

Met meer dan een dozijn grootschalige sporthallen is Rotterdam ook een sporthub van Europa. De stad was in 2013 gastheer van de Europese Kampioenschappen Aquatics en zal in 2021 gastheer zijn van de Europese Kampioenschappen Atletiek. Het Erasmusstadion is de grootste sportfaciliteit in Nederland met een capaciteit van 30.000 zitplaatsen. Het is ook de thuisbasis van de professionele voetbalclub Feyenoord. De Olympische overdekte sportarena Slagmaak heeft een capaciteit van 8.000 zitplaatsen en heeft al vele internationale sportevenementen georganiseerd. Zelf doe ik graag zelf sporten in Rotterdam in deze gym.

De Erasmusbrug is een van de meest opvallende en herkenbare sportlocaties in Europa. De brug, die het Binnenhof met het stadscentrum verbindt, wordt gebruikt voor de roeiwedstrijden tijdens de Wereldkampioenschappen Roeien. Daarnaast is het Hanzebeurs Sportconvention Centre een van de grootste congrescentra van Europa. Het congrescentrum wordt gebruikt voor verschillende sportevenementen en heeft een capaciteit van meer dan 10.000 zitplaatsen. De stad heeft nog twee andere congrescentra, het Binnenhof en de Van Ostadestraat, die ook worden gebruikt voor verschillende sportevenementen.

Fietsen in Rotterdam

Er zijn een aantal fietspaden in Rotterdam die de stad een aantrekkelijke bestemming maken voor fietsers. Het nieuw aangelegde Buitenhofkanaal, dat het Wilhelminakanaal met de Noordzee verbindt, maakt fietsen tot een haalbare optie voor korte ritten in de stad. De meest populaire fietsroute is langs de rivier de Maas die door de stad stroomt. De Maas wordt ook gebruikt voor roeiwedstrijden tijdens de wereldkampioenschappen roeien.

In de stad ligt ook de Vechtsevaart, die een aangewezen fietsroute is en het stadscentrum met het zuidelijke deel van Rotterdam verbindt. De stad heeft ook een fietsdeelservice. De stad heeft ook een fietsdeelservice, genaamd SLUI, waarmee bezoekers fietsen kunnen huren voor een dag of een week.

Hardloop- en wandelroutes

De stad heeft een aantal hardloop- en wandelroutes in het Binnenhof, de Vechtsevaart en de Maas. Het Wilhelminakanaal in het centrum van de stad sluit aan op het Binnenhofkanaal, dat een groot hardloop- en wandelpad vormt. De Maas is ook een populair hardloop- en wandelpad met verschillende stukken die geschikt zijn voor inline skaten. De stad heeft ook een aantal open ruimtes en parken waar mensen kunnen ontspannen en genieten van de natuur.