Zadeldekje borduren

Hoewel velen van ons waarschijnlijk niet veel denken aan de stof waarop we zitten als we een boek lezen of een videogame spelen, zijn onze meubels eigenlijk heel belangrijk. Zonder een aantrekkelijke en comfortabele zitplaats zouden we geen tijd kunnen doorbrengen in het gezelschap van anderen. Zadeldek borduren (ook bekend als tack stitching) is een leuke hobby die niet alleen mooie stukken voor uw huis oplevert, maar ook ontspannend en therapeutisch kan zijn als u vrienden of familie heeft die u willen helpen. De meeste mensen zijn bekend met needlepoint omdat deze vorm van borduren oorspronkelijk werd gebruikt als vervanging voor kruissteek wanneer kruissteken moeilijk of onmogelijk uit te voeren was. Echter, er zijn andere soorten needlepoint beschikbaar naast kruissteek inclusief een zadeldekje en lussteken die geweldige alternatieven zijn omdat ze minder naaimaterialen vereisen en geen frame nodig hebben om het eindproduct op te hangen.

Wat is een zadeldekje borduren ?

Een zadeldekje is een vorm van needlepoint waarbij een draad of garen door twee afzonderlijke naalden wordt gehaald als basis van het ontwerp. De stof wordt "opgevuld" met de naald die gebruikt wordt om de stof bovenop de stof te borduren. Deze manier van borduren creëert een meer gelijkmatige steek en is geweldig voor ingewikkelde projecten die hoge steekaantallen vereisen. U kunt een zadeldekjemotief maken in elke stof, inclusief textiel zoals katoen, polyester en zelfs leer.

Hoe borduur ik een zadeldekje?

Voor de een zadeldekje maakt u een reeks kruissteken die allemaal een beetje van elkaar afwijken (zoals een zigzagsteek). Om een zadeldekje te maken, plaatst u een zigzagsteek onder de ene naald, dan een kruissteek onder de andere naald. Daarna gebruikt u dezelfde steken en kruist ze opnieuw, enzovoort tot u het ontwerp hebt voltooid. Dit is de basismethode van een zadeldekje borduren; u kunt ook geometrische ontwerpen, bloemmotieven en meer borduren door het borduurpatroon enigszins te veranderen.

Tips voor succes met borduren van een zadeldekje

Bedenk dat dit een zeer gedetailleerde vorm van borduren is en moeilijk kan zijn om te doen. Als u nieuw bent met borduren, overweeg dan te werken met een proeflapje of proeflapje om te zien of het u bevalt voordat u een grote investering in materialen en tijd doet. Zoals met elk borduurwerk is oefenen de beste manier om beter te worden. Als u geïnteresseerd bent in leren borduren, overweeg dan een cursus te volgen of een plaatselijke leraar in te huren. Borduurverenigingen en borduurbijeenkomsten zijn ook een goede manier om andere borduursters te ontmoeten en te zien wat zij in hun vrije tijd doen. U kunt ook kijken naar vrijwilligerswerk in een plaatselijk ziekenhuis of verpleeghuis als borduurster. Dit kan zowel therapeutisch als lonend zijn, omdat u cadeaus kunt maken voor mensen die ziek zijn of in een verpleeghuis verblijven. Houd in gedachten dat u bij uw lokale autoriteiten moet controleren of er wetten zijn die u verbieden dit soort werk te doen als een commerciële onderneming.

Zadelsteken is een meditatieve oefening waarvoor geen dure materialen of apparatuur nodig is. Het kan solo of met een partner gedaan worden, desgewenst in stilte. Je kunt ook een ontwerp kiezen en dat steeds opnieuw borduren in één of meerdere kleuren voor een meer decoratieve uitstraling. U kunt elke stof gebruiken voor dit soort borduurwerk, van katoen tot spijkerstof en zelfs leer. Het is een gemakkelijke manier om prachtige huisdecoratie en geschenken te maken.